torsdag den 18. juli 2013

Kanelsnegle med banan- og æblefyld


Kanelsnegle der er sundere med reduceret fedt, det er der et bud på her, idet fyldet er lavet af banan og æble istedet for smør. De kunne godt være endnu mere fedtfattige, hvis smørret i dejen blev udskiftet med f.eks creme fraiche, men jeg kan godt lide den lidt svampede bolledej, som smørret giver, netop når det er til kanelsnegle. De er ikke helt så kage agtige, nærmest en lækker bolle med fyld, og fyldet smager også rigtig godt. De smager bedst, når de er helt afkølet.
ca 18 kanelsnegle:
Dej:
50 g gær
6 spsk vand
3 spsk sukker
3 dl letmælk
150 g grahamsmel
300 g hvedemel
50 g blødt smør
1 tsk salt
Fyld:
2-3 bananer, mosede
2 æbler, revet
1 spsk citronsaft
3 spsk brun farin
Gæren udrøres med lunken vand og sukker. Mælken lunes også lidt inden den blandes i sammen med melet og salt og det bløde smør. Æltes godt igennem, jeg lader røremaskinen køre ca 5 min. Stilles til hævning i ca 45 min.
Udrulles tyndt på meldrysset bord til en rektangel. Fyldes blandes og smøres på dejen, som så trilles sammen til en roulade. Rouladen skæres i skiver, der sættes sammen med lidt afstand i en lille bradepande med bagepapir i. Så undgår man at de flyder ud, og at fyldet forsvinder fra sneglen. Efterhæver ½ time. Pensles med æg eller mælk og bages ved 200 gr i ca 20 min. Når der er ca 5 min tilbage af bagetiden, løfter jeg bagepapir med snegle ud af bradepanden og bager dem færdige direkte på risten eller pladen i ovnen.

De var gode at have med på stranden i dag med en god kop the. Resten er frossen ned til kanotur på lørdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar