søndag den 14. juli 2013

Hamburgerryg med ananas på bund af kartofler og porrer

Hamburgerryg kan godt være lidt kedelig, når den bare er kogt, også vil jeg egentligt helst spise den kold. Derfor prøver jeg gerne at variere den lidt, når jeg tilbereder hamburgerryg til middagsmaden.  Denne udgave synes jeg selv er et vældigt godt bud på en variation, og så gør det heller ikke noget at det hele er i et fad.
Til 2 personer:
3-4 skiver rå hamburgerryg
kartofler til 2 personer
2 store porrer
lidt olie
krydderurter eller tørret grøn krydderi, jeg brugte frisk timian og citronmilisse
salt
1,5 dl creme fraiche
75 g revet ost
1-2 tsk karry, afhængig af hvor stærk din karry er
4-5 skiver ananas på dåse
3 tsk ananas saft
Kartofler og porrer rengøres og skæres i tynde skiver, og blandes i et fad med olie og krydderier. Sættes i ovnen i 15-20 min. Imens klargøres kød og topping. Creme fraiche røres med ost og karry og ananas saft. Fadet tages ud af ovnen, og ananas skiver og kød lægges på midten taglagt med start og slut med ananas. Presses lidt ned i kartoflerne. Creme fraiche blandingen fordeles over kød og ananas skiverne. Sættes i ovnen igen i ca 30 min.
Stop madspild:
Resten af hamburgerryggen kogte jeg i en gryde ved siden af. Der er til et aftensmåltid i aften med bagte agurker til, og resten igen skæres op til pålæg. En hjemmekogt hamburgerryg er langt bedre pålæg end færdig købt skive skåret, som ikke smager af meget. Vi skærer det hele på en gang, og kommer det i fryseren i små poser lige til at tage op til madpakkerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar