torsdag den 13. februar 2014

Groft bananbrød uden sukker

Lækkert, lækkert bananbrød. Er det kage eller brød spurgte kaffegæsterne, ja det er vel nærmest kage, men kan spises med smør på. Det er desuden uden sukker, men er sød nok, for banan og dadel sørger for sødmen. Foruden sukker prøver jeg at undgå hvidt mel, så jeg har brugt rugmel, grahamsmel og spelt, men meltyperne kan man selv bestemme. Kombinationen her smager ikke groft. Opskriften fandt jeg på: Julie Karlas køkken, og jeg har skrevet den som jeg lavede den:
150 g banan uden skræld, ca 1 stor banan
100 g tørrede dadler uden sten, ca 9 dadler
3 spsk kokosolie
150 g mel, jeg brugte 50 g af hver af grahamsmel, rugmel og speltmel
1 tsk kanel
1 tsk bagepulver
2 æg
50 g valnødder, groft hakkede
lidt mørkt chokolade, hakkede
Banan, kokosolie og dadel blendes til det er en ensartet masse. De tørre ingredienser røres i, og derefter 1 æg ad gangen. Valnødderne og chokoladen vendes i til sidst, og dejen kommes i en mindre brødform. Bages ved 180 gr i ca 40-45 min. Prøv at stikke med et spyd eller lign. rå dej må ikke sidde tilbage på pinden.

Eftertanker: Det er ikke sidste gang, jeg bager dette "brød". Det smagete dejligt, det var der enighed om ved bordet. Nemt og hurtigt er det jo også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar