søndag den 31. marts 2013

Havre is med jordbær eller hindbær

Fra min is bog: Is- weekendlækkerier er denne opskrift fra, d.v.s. jeg har gengivet den som jeg har lavet den denne gang. Den oprindelige opskrift er med hindbær, og det er også rigtig godt, men det var jordbær der var på lager i fryseren.
½ L piskefløde
1 1/4 dl flormelis
75 g havregryn, grovvalsede er bedst, men fin valsede kan også bruges
2 dl optøede jordbær
2 spsk honing
2 spsk likør, jeg brugte min egen jordbær-hyldeblomst likør
Kom fløde og flormelis i en stor skål, og pisk den stiv til små toppe. Bland likør og honning, og vend det i flødeskummet. Sættes i fryseren 1-2 timer.
Havregrynene spedes ud på en bageplade, og ristes i ovnen i 12-15 min. Vend dem et par gange under ristningen. Afkøles.
Jordbærene blendes, er det hindbær der bruges behøver man ikke blende.
Den halv frosne is blandes med havregryn og jordbær, og sættes i fryseren igen i mmindst 2 timer.

Eftertanker: Det lyder mærkeligt med havregryn i is, men det smager bare godt. Det er første gang jeg har lavet den med jordbær, men det var overraskende godt. Isen skal stå lidt inden den kan skæres eller kugles, men den er ikke så nem at kugle pænt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar