torsdag den 27. juni 2013

Hyldeblomst the med tryllenummer

Den anden dag var jeg ovre at besøg Anne Mette, for at se hendes 1 mdr. gammel islænderføl. Hun fortalte at hun lavede the af hylleblomster, så det måtte jeg også prøve. Her er min version:
2-4 klaser friske hylleblomstklaser uden stilke til 1 kande the. Klaserne overhældes med kogende vand og trækker 5 min. Så er theen kraftig gul, og lidt bitter. Så kommer jeg nogle dråber frisk citron op i koppen/glasset, og hokus-pokus, så er theen næsten klar som vand. Derefter kræver den lidt sødt, jeg bruger ½ tsk honning pr kop. Jeg plejer ikke at bruge sukker i theen, men det er nødvendigt her. Så smager den bare rigtigt fint, og tæt på varm hylleblomstdrik. Theen til højre er uden citron, og theen til venstre har fået 4-5 dråber frisk citron

Desuden kan tørre hylleblomst klaserne, og gemme dem i et syltetøjsglas med låg. Så kan man lave the udenfor sæsonen også. Klaserne, uden stilke, bredes ud på et fad eller lign. og stilles til tørring nogle dage. Gerne et lidt luftigt sted, men ikke i solen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar