søndag den 9. marts 2014

Nemme rugbrødsboller med chokolade

I samvirke fandt jeg denne opskrift på ultra nemme rugbrødsboller med chokolade. De skal ikke hæve, for der er bagepulver i, og de kan røres sammen i hånden på et øjeblik. Jeg har lavet dem i forskellige variationer. I min farvorit er hvedemelet udskiftet med speltmel, og yoghurten med A-38. Jeg har også prøvet at lave dem med moset banan istedet for yoghurt eller A-38, da jeg fik besøg af Pernille, der ikke tåler mælkeprodukter. Med moset banan blev de mere søde, næsten kageagtig.
Til 8 små mini rugbrød:  (eller 12 muffins)
2 dl knækket rug
2½ dl vand
2 dl rugmel
2 dl havregryn
1 dl spelt eller hvedemel
1 dl solsikkekerner
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 dl A-38
30-40 g mørk hakket chokolade (i den oprindelige opskrift er det 100 g, men det synes jeg er for meget)
Den knækkede rug og vandet koges sammen et par min. Alle de tørre ting blandes i en skål, hvorefter A-38 og den knækkede rug blandes i og æltes godt rundt. Chokoladen hakkes og blandes i. En form til 8 små rugbrød smøres godt, jeg klipper desuden bagepapir til i små firkanter så det passer ned i bunden, ellers hænger de i. Fordeles i hullerne, og bages ved 200 gr i ca 30 min.

Eftertanker: De smager bare rigtig godt, jeg bruger dem både til morgenmad og til frokost. Nogen gange skærer jeg dem i småstykker, og drysser på morgen skyr eller A-38, det smager skønt. De er ligeså gode efter de har været frossen. Billederne er elendige, da de ikke viser forkert farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar