søndag den 9. marts 2014

Torskefad med kartofler og grøntsager



Jeg var på tur med islænder klubben med hesten, så jeg var bare flad. Tømeren havde så lovet at lave mad, så det blev til hans egen kreerede torskefad. Han er vild med rosenkål, noget jeg hadede som barn, og stor  set ikke har spist siden. Det har han nu lavet om på, efter at jeg er blevet præsenteret for det et par gange.    De smager jo dejligt, hvis de stadig har lidt bid. De må endelig ikke smatkoges.                                           

Der er ikke nøjagtige mål, da han ikke har målt af
Til 4 personer:
5-600 g torskefillet
kartofler, skåret i skiver
gulerødder, skæres i tynde stykker
porrer, skæres på tværs i små stykker
rødløg, skæres i ringe
rosenkål, skæres et lille snit som et kryds i stokken
fiskeboullion
masser af timian
fiskekrydderi, en færdig blanding fra en lille kværn
salt og peber
Fisken lægges i bunden af et fad, grønsagerne fordeles over. Boullionen hældes over og der drysses krydderier over til sidst. Sættes i 200 gr varm ovn i 30-40 min afhæængig af hvor meget væde der er ved, og hvor fint grønsagerne er skåret. Prøv at stikke i dem. Fisken er mør allerede efter ca 20 min.

Eftertanker: det var bestemt ikke nogen dårlig ide Tømeren havde fundet på, det smagte dejligt. En god variation af al den torsk vi har købt i Rema. Nu har den jo stået på torske karbonader et stykke tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar