søndag den 30. september 2012

Oksetværreb suppe med grønsager

Sådan et stykke oksetværreb ser ikke særlig spændende ud. Da vi begyndte at få ½ kvie i fryseren vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg skulle bruge det til. Nu er det altså sådan at jeg ikke smider mad ud, så derfor måtte jeg finde ud hvad jeg kunne lave. Det er så blevet til denne meget enkle ret, der kvæver minimalt arbejde, men skal startes i god tid.
ca 5 personer:
2 kg oksetværreb
1½ L okseboullion
evt lauerberblad
Kødet med salt og peber koges i boullion i 2 timer.
1/4 hvidkål
4 gulerødder
½ kg kartofler
2 store porrer
2 store løg
evt selleri
salt og friskkværnet peber
Hvidkålen skæres i strimler, gulerødder i ringe, kartofler i mundrette stykker, løg i både. Grønsagerne kommes ned ved kødet og koger med til kartofler og gulerødder er møre. Porrerne deles i 3-4 stykker og kommes ved de sidste 10 min. Der skal evt lidt mere vand i gryden.
Kødet tages op, benet og evt fedtet skæres fra, og kødet skæres i skiver. Selvom man starter med et stykke tvivlsomt stykke kød at se på, så ender det med et pænt reelt stykke kød.
Suppen serveres i dybe tallerkner og kødet ved siden af med sennerp til.

Eftertanker: Det kan da godt være at retten er lidt gammeldags, men det smager altså rigtig godt. Det er ikke bare et stykke kød, der skal bruges, men den er blevet en favorit opskrift, sammen med alle de andre selvfølgelig. Er man flere personer end 5, kan man bare putte lidt flere grønsager i. Vi havde kød i overskud. Det blev en anden dag skåret i tern, og varmet med sammen med råstegte grønsager og krydderier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar