mandag den 3. september 2012

Speltboller med mysli

Med udgangspunkt i Multibrød fra bloggen" Hver dags vegetarmad grønsagsmad brød og kager"   har jeg lavet denne meget smagsfulde variation af en god grovbolle:
50 g gær
1 L vand
1 tsk (med top) honning
1 dl solsikkefrø
250 g god mysli, jeg bruger Luxus mysli fra Lidl med mange nødder og frugtstykker i
1 dl rosiner
1 dl kokosmel
½ dl sesamfrø
2 tsk kanel
260 g + 425 g speltmel
500 g rugmel
6 spsk olie
Gæren udrøres med lunken vand og honning. Nødder og store frygtstykker fra myslien hakkes let, og myslien kommes i sammen med rosiner, kokosmel og kerner, rugmel og de 260 g speltmel. Æltes nogle minutter og stilles til hævning 1 time eller mere. 425 g speltmel og olien kommes og i og æltes godt. Formes til boller, jeg fik 30 store boller. Hæver 1 time mere. Bages ved 180 g varmluft i 18-22 min.


Eftertanker: De smager bare rigtig godt, har fylde og mæthed, men samtidig også lidt luftige. Sammen med mine "langtidshævede havreboller med speltmel" udgør de favorit bollerne her i huset for tiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar