fredag den 31. august 2012

Koteletter i fad med løg og æbler

Så en opskrift forleden dag med kotteletter med løg og æbler på panden, og kom i tanke om en opskrift, som jeg brugte meget for mange år siden. Den er fra en "Nesa" opskrift bog. Det er fra en tid hvor el-selskaberne lavede undervisning i at spare på strømmen. Fadet skal nemlig ind i en kold ovn. Har man tiden, kan det også være en fordel. Jeg gik i haven og slog græs imens fadet stod og hyggede sig.
3-4 koteletter
2-3 tsk karry
2 store løg
2 æbler, gerne madæbler
2½ dl madlavningsfløde, eller mælk der jævnes en smule med maizena
salt og peber
olie
Koteletterne brunes på panden  med 2 tsk karry. Lægges over i et fad der lige passer i størrelsen til at de kan ligge ved siden af hinanden.
Løgene hakkes og steges lidt på panden i resterne af karry olien. Æbleren skrældes og skæres i tern og kommes på panden sammen med fløden/mælken og evt 1 tsk karry mere. Koges lige igennem, og hældes over koteletterne og sættes i en kold ovn, indstil til 200 gr og Lad det stå i 1 time. Gå i haven, en tur med hunden, eller leg med børnene, der er mange muligheder. Alternativt kan den sættes i en varm ovn, og skal nok have 40 min. Hvis fadet er helt afkølet skal det have 10 -15 min mere ved begge muligheder.


Eftertanker: Det er hermed en opskrift der er taget frem til jævnligt brug igen. Jeg elsker løg og æbler sammen, og koletterne bliver dejligt meget møre. Tømmeren synes, at det var lidt sødt, men det er også rigtig for jeg havde kun 2 mindre løg og 2 store søde spise æbler, så balancen blev til den søde side. Tror jeg vil prøve med boullion istedet for fløde eller mælk. Vi fik ris og friskplukkede tomater til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar