tirsdag den 30. oktober 2012

Æblemarmelade med citron og vanilie

Gode venner er kommet med posevis af nedfalds æbler til hestene, men når de skrældes, er de fine nok til menneske mad også. Så derfor er produktionen af bl.a. æblemarmelade sat igang. Her har jeg puttet citron i, det giver en fin farve istedet for den kedelige brune, som det ellers bliver. Citronen giver også en syrlig friskhed.
3 mindre glas:
500 g skrællede æbler i både
1 citron
½ dl vand
200 g sukker
2 tsk vanilie
2 tsk rød melatin
Skralden af citronen skæres fra, det hvide skal helt væk, og den hvide strævel i midten fjernes også. Kommes i en gryde sammen med æblebåde, vand og det meste af sukkeret der er blandet op med vanilien. Koges til æblerne er møre. Det er lidt forskelligt hvor lang tid det tager, alt efter hvilken æble sort det er.
Det sidste af sukkeret blandes med melatin og gives et opkog. Hældes på glas.


Eftertanker: Det smager bare rigtig godt, frisk syrligt med sødme. Man kan sagtens komme lidt mere sukker i, hvis man vil have det mere sødt. Det kan også variere alt efter hvilke æbler man bruger. Her har jeg brugt et syrligt spise æble. Prøv lige at komme em skefuld af marmeladen i Tykmælken, det smager himmelsk.

1 kommentar:

  1. ja jeg har lavet en tilsvarende marmelade af nedfalds æbler i mange år og den smager bare dejligt
    både på en ostemad eller ristet brød eller knækbrød
    men sidst jeg lavede den havde jeg ikke lige cirton i huset men jeg havde appelsin og så prøvede jeg med det og synes at det blev lige så godt
    men når jeg har skrældet de vaskede æbler fjerner jeg lige blomst og stilk samt stød/ orm pletter men kommer så alt (kompost afaldet :-):-)) i en gryde sammen med skrælden fra citronen eller som sidst appelsinen( skåret i mindre stykker)i en gryde og dækker det lige med vand dettet koger jeg i ca 1 times tid til det er godt mørt derefter sir jeg det i en saftpose (med pres på) til næste dag hvor jeg så koger det til en dejlig gele som blandt andet snager godt oven på en gammeldags bagt æblekage o.m.a. koger næsten alt mit æbleskræld hvergang jeg skrælder æbler saften sir jeg og fryser den ned men uden sukker i så man kan koge gele når man er løbet tør
    til ned frysning skylder jeg tomme mælke katonner og sætter en 2,l pose i så er det næmt at stable i fryseren
    Vores familie og omgangs kræs synes at det er en dejlig :-) værtindegave at få både gele og marmelade
    ps jeg laver også gele af vindruer hvis vi får flere end vi kan nå at spise

    SvarSlet