mandag den 29. oktober 2012

Brun blenderkage

Dette er en grund opskrift jeg på det sidste har eksprimenteret en del med. Opskriften stammer fra et gammelt opskrifthæfte fra Nesa elforsyning. Det er super nemt, for det hele foregår i blenderen, eller d.v.s. jeg bruger en foodprocessor. Kagen er dog en kalorie bombe, og da mit fysiske aktivitet niveau ikke er hvad det har været, er det jo ikke lige sagen. Derfor har jeg eksperimenteret med at gøre den fedt fattig.
Her er først grund opskriften som er dejlig svampet:
150 g smør/margarine
2 æg
175 g sukker
1½ dl mælk
175 gr mel
2 tsk vanilliesukker
2 tsk bagepulver
1 spsk kakao
1 spsk kaffepulver
Smør, æg sukker og mælk blendes til en ensartet masse. Melet drysses ned oveni og de øvrige tørre ting blandes lidt rundt i melet, inden foodprocessoren startes igen på nedsat hastighed. Har du en mindre blender, kan blender massen vendes med melet i en skål.
Sættes ind i kold ovn som tændes på 180 gr. Bages ca 40 min.
Glasur:
½ dl vand
50 g smør/margarine
4 spsk sukker
3 spsk kakao
---------
hakkede nødder
Alle ingredienserne til glasuren koges sammen i en gryde, hældes/smøres ud over den bagte kage. Nødderne drysses over.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar