torsdag den 15. november 2012

Bøf stroganoff

Jeg elsker simreretter langt mere end en bøf. Vi skal have spist det sidste oksekød inden vi får en 1/4 kvie i fryseren midt i December. Havde en pose okse tern af yderlår, dejligt til Bøf stroganoff. Inderlår er endnu bedre, det er mere mørt, men yderlåret skal bare have lidt længere tid.
Til 4 pers.:
600 g oksetern eller strimler
2 store løg
250 g champignon
1 spsk mel
3 dl vand
1 boullion terning
2 spsk koncentereret tomatpure´
1 strøgen spsk paprika
ca 2 spsk cremefraiche eller græsk yoghurt
salt og frisk kværnet peber
smør til bruning
Brun kødet i smør til det er brunet på alle sider, og kom lidt salt og peber ved. Taget kødet op, og brun nu løggene i lidt mere smør til de er klare. Kom kødet tilbage i gryden og drys med melet mens du rører godt om imens. Kom vand, boullion terning, tomat pure´ og paprika ved. Lad det småsimre 30-60 min alt efter hvor kødet er fra på koen. Skær champignon i skiver og kom den ved sammen med creme fraiche og lad det koge ca. 5 min. mere. Smag til med salt og peber.
Vi fik kartoffel mos med blomkål i og ovnbagt græskar. Et drys af persille er altid godt.


Eftertanker: Som sagt er simre mad lige mig. Det er den bedste måde jeg kan spise kød på. Retten fik også ros af dagens smagepanel, uopfordret, se det er jo noget der siger noget. Det er jo trods alt Jylland vi er fra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar