mandag den 12. november 2012

Majs gratin

Jeg elsker gratin, og har længe villet prøve denne udgave til 4 personer som tilbehør. Kan evt laves til 2 pers.som hovedret med skinke stykker i. Opskriften er fra "Let og lækkert, Hurtigt hverdagsmad" fra Gyldendal.
400 g majskerner (jeg brugte frosne)
25 g smør
1 hakket hvidløg
3 spsk mel
3 dl mælk
salt og frisk kværnet peber
3 æg
100 g majskerner
De 300 g majskerner og hvidløget svitses i smørret. Rør mel i og spæd med mælk, smag til med salt og peber. Blandingen blendes og afkøles lidt.
Rør æggeblomme og de 100 g hele majskerner i den blendede blanding.
Pisk æggehviderne stive og vend dem i.
Et fad smørres med olie som overdrysses med rasp. Kom blandingen i fadet og bag ved 175 g i 30-40 min.


Eftertanker: Jeg er vild med den koncenterede smag af majs, som man får ved hele majskolber. Gratingen var næsten ligeså koncenteret i smagen, og det smagte vildt godt. Den havde også en fantastisk fin gul farve. Tømmeren syntes, at det var fint nok, men ville gerne have skinken i. Han vil helst have grating med flere forskellige ting i. Måske ville det være en idé at komme blomkål i majsgratingen.  Studenten og Fodboldentusiasten synes ikke det var noget, men de er ikke til grating i det hele taget.

2 kommentarer:

  1. Gratin er også rigtig godt at lave med rester fra køleskabet - både kød og grønt.

    SvarSlet
  2. Ja det er nok rigtigt, har egentligt mere brugt tærter på den måde, men det kan være jeg skal til at dyrke tøm køleskabet på gratin vasion. Måske familien kunne komme til at holde mere af gratin.
    Louise.

    SvarSlet