mandag den 19. november 2012

Ovnbagt laks med fennikel og granatæble og kanelris

Fra det sidste nummer af "Mad" Nov-Dec. 2012 fristede en laksret så meget, at jeg var nødt til at prøve den. Jeg har skrevet den som jeg lavede den til 2 pers:
Ovnbagt laks:
1 fennikel knold
1 fed hvidløg
saft af 1 citron
1 spsk olie
3 tsk tørret timian
300 g fersk laks
salt og frisk kværnet peber
½ granat æble
Rens fennikel og snit i små stykker, og hak hvidløget fint. Bland begge dele med olie, citronsaft, timian, salt og peber. Læg det i bunden af 1 ildfast fad. Lakse stykker lægges ovenpå med skindsiden nedad. Sættes i ovnen ved 200 gr i 10-15 min. Ved servering frigøres kernerne fra granatæblet og fordeles ovenpå.



Kanelris:
1 løg
1 fed hvidløg
olie
2 små stænger kanel
3 dl ris
6 dl vand
Hak løg og hvidløg fint og svits begge dele i olien sammen med kanel stængerne et par min. Løgene skal være klare, ikke brune. Tilsæt ris og lad den svitse med et øjeblik. Tilsæt vand og lad det koge ca 10 min, og stå og trække under låg i 10 min.
Eftertanker: Som mange retter med laks i ovnen, var retten meget nem at lave. Kombinationen med fennikel og granatæble sammen med laksen, det var bare helt fantastisk. Det vil absolut blive en genganger her i huset. Derimod var kanelrisen ikke noget særligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar