mandag den 10. december 2012

Æble the

Smagte forleden dag en anderledes, men dejlig the Anne Mette havde lavet. Hun havde lavet æblesaft på saft koger. Den koncentrerede saft havde hun så bare overhældt med kogende vand. Skønt smagte det. Jeg har ikke kogt saft, men istedet laver jeg en koncenreret juice på min juicepresser.
Mit forsøg til  ca 3/4 Liter the:
6 mindre Belde Boskob madæbler
1 spsk sukker
kogende vand
Æblerne rengøres, skræld kun det der er nødvendigt. Man behøver ikke tage kernehus ud inden det kommer i juicepresseren, men det giver mindre affald at gøre det. Juicen kom jeg lige i en gryde med ca 1 spsk sukker, og gav det et opkog. Hældes på the termokanden/ thekanden. Affaldet fra juicepressen puttede jeg i en lille si, satte den over kanden og hældte kogende vand igennem, så affaldet også var med til at give smag.

Eftertanker: Min udgave smagte også fint, dog kan bælde boskop godt give lidt bitterhed med den lidt stærke skræld. Man kan jo skrælde æblet, men det er jo i skralden de fleste vitaminer sidder. Skraldens smag af forskellige æbler er også meget forskellig synes jeg. Jeg havde overvejet, om jeg skulle komme citron i, også for at theen ikke skulle blive brun. Det blev den ikke, det korte opkog var åbenbart nok til at undgå dette.
Man kan sikkert også bruge en koncenteret færdigkøbt juice.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar