mandag den 10. juni 2013

Flutes, nem grund opskrift

Der skal være hjemme bagte flutes i fryseren her i huset. Så kan man altid lige supplere et måltid, også når der lige dukker en ekstra mand op til aftens måltidet. Jeg har en grund opskrift jeg går ud fra, melet plejer jeg bare at hælde i fra poserne, af forskellig slags. Denne gang huskede jeg at måle af, så jeg kan gengive opskriften.
Til 6 mellem lange flutes:
50 g gær
6 dl lunken vand
1 god tsk honning
2 spsk olie
1 tsk salt
Dette er min grundopskrift, som jeg så kommer mel og frø i af forskellig art. Denne gang blev det:
200 g fuldkornshvedemel
200 g grahamsmel
ca 375 g hvedemel
½ dl hørfrø
1 dl solsikkefrø
1 dl græskarkerner
Gær opløses i finger lunken vand og honning. Olie og salt røres i sammen med frø, hvad jeg nu har, og lige synes. Derefter kommes først grov mel, og derefter hvedemel i. Dejen skal stadig være lidt klistert. Røre maskinen kører mindst 5 min, så fiberne bliver rigtig trukket ud. Har du ikke røremaskine, må "mullerne" igang. Dejen sættes til hævning 1-1½ time ved stue temperatur, og hæver til dobbelt størrelse. Mel strøes ud på bordet, og dejen æltes let igennem og formes til 6 mellem lange flutes, de kan lige være på pladen. Efterhæver ca ½ time. Bages ved 200 gr. alm. ovn i ca. 25 min.

Jeg laver også tit en kombination af durum mel sammen med spelt mel og hvede mel. Spelt giver en god smag, men kan godt gøre at brødet bliver lidt tungt. Durum giver et mere svampet og let brød, så det ophæver det tunge i spelt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar