mandag den 21. oktober 2013

Hyldebærsuppe med æbler

På en af mine ridestier er der en del hyldebær træer, som lige nu står med flotte modne bær. Jeg havde taget en 4 Liters frysepose med på ridetur i sidste uge, så Funi fik et hvil, hvor han kunne græsse lidt, mens jeg fyldte posen. Han troede nu godt nok, at han også skulle plukke hyldebær, men han blev forvist til græsset istedet. Bærene fra et enkelt træ fyldte hele posen.
Til 4 personer:
750 g hyldebær ribbet vægt, det svarer til det der kan være i en 4 L pose når de har stilke på
ca 1,25 L vand
1½-2 dl sukker
2 æbler, gerne madæbler
evt. 2 -3 æbler til fyld (gerne spiseæbler)
kartoffelmel
Bærrene ribbes, hvilket er nemmest med en gaffel. Sæt dig ned og se TV-avisen imens, så bliver det til hygge arbejde istedet for træls arbejde. Skylles, og kommes i en gryde med vand, sukker og de 2 madæbler, der er skrældet og skåret i både. Koger 15 min, dette kræves for at giftstoffet er fordrevet helt. Nu sies bærene fra, og saften kommes tilbage i gryden. Hvis man gerne vil have æbler i som fyld, kan man koge æblebåde med nu. Her er det en fordel ikke at bruge madæbler, for de koger ud med det samme. Spiseæbler holder strukturen længere under kogning. Når æblebådene er så møre som du vil have dem, er det tid at jævne suppen ganske lidt med lidt kartoffelmel oprørt i en lille smule vand.
Serveres varm med knuste tvebakker.

Eftertanker: Hyldebærsuppe for mig er ren nostalgi, for det fik vi ofte efterår og vinter i mit barndomshjem. Jeg er opvokset i skoven, og min Mor brugte i høj grad skovens ressourcer i madlavningen. Så kære lille Mor, dette indlæg er til ære for dig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar