mandag den 28. oktober 2013

Kotteletter med tomatsovs i stegso


Alle børn kom hjem igår til familie spille hygge og lidt mad. Det blev til et spil "cranium" med masser af grin. Vi startede med at spille, og inden de kom var stegesoen sat i ovnen, og råkosten lavet, så det var kun risene der skulle laves lige inden vi skulle spise. Det gør heller ikke noget at tiden ikke overholdes, sådan et fad bliver bare bedre af at stå endnu en halv time i ovnen, mens spillet spilles færdigt.
Til 8 personer:
10 store kotteletter
lidt grill marinade, eller hjemmerørt af f.eks.olie, paprika, tomatpure, salt og peber
olie til stegning
1 pakke sliced bacon
2 dåser flåede tomater
3-4 rødløg
1 god håndfuld bredbladet persille
1½-2 dl cremefine madlavningsfløde
kartoffelmos pulver
salt og peber
Kottelletterne lægges i en pose med marinade gerne et par timer. Brunes let i en pande, og lægges til side. Baconen skæres i mindre stykker og svitses let.
De flåede tomater hakkes lidt og blandes med fløde, groft hakkede løg, groft hakket persille og salt og peber.
Keramik stegesoen ligger i blød i vand i mindst 10 min inden den sættes ind i en kold ovn.
Sovse blandingen, kotteletterne og baconen lægges lagvis i stegesoen, start og slut med sovs. Sættes i kold ovn som sættes til 175 gr i mindst 1½ time, men jeg gav den 2½ timer. 5-10 min før man er klar til at spise drysses der kartoffelmos pulver ned i sovsen  i fadet og rører lidt rundt. Jeg tror jeg brugte godt en halv pose. Start med lidt, og kig til det 5 min efter. Hvis ikke sovsen er tyk nok, så mere i og giv det 5 min mere.

Eftertanker: Kødet var så mørt at det kunne tygges med øjen brynene. Jeg synes tomatsovs får en lidt mildere smag, når der kommer fløde eller mælk i, det kan jeg godt lide. Persillen og baconen gav begge en god smag til sovsen også.Vi fik råkost af blomkål med citron og persille, gulerods råkost samt ris til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar