søndag den 10. februar 2013

Fastelavnsboller med creme, æble og marcipan

De sidste par år har jeg lavet fastelavnsboller af vandbakkelsesdej, og de er rigtig gode, men så i fjernsynet, at de stod og bagte rigtige fastelavnsboller med fyld, så fik jeg bare sådan en lyst. Som forsøg ville jeg prøve at putte lidt mere smag i, og valget faldt på æble og marcipan sammen med cremen. Et alternativ kunne være en klat syltetøj sammen med cremen. Må indrømme at jeg snød lidt, for jeg brugte færdig kagecreme, der bare skulle blandes med mælk.
10-12 fastelavnsboller:
25 g gær
1½ dl lunken mælk
100 g blødt smør
2 æg
50 g sukker
1 tsk vaniliesukker
75 g grahamsmel
ca 350 g hvedemel
Fyld
½ brev færdig kagecreme med tilsvarende mælk
1 æble skrældet og skåret i tern.
80-100 g marcipan
Gæren opløses i den fingerlune mælk. Resten af ingrediencerne røres i, og dejen stilles til hævning 3/4 -1 time.
Kagecremen røres og stilles koldt.
Dejen rulles tyndt ud og skæres ud i firkanter. På hver firkant lægges en klat creme, en skive marcipan og lidt æbletern. Fold enderne ind over hinanden.Vær omhyggelig med at trykke/mase dejen sammen, så den bliver helt tæt omkring fyldet. Den pæne siden vendes opad.
Efterhæver ca 20 min mens ovnen varmer op.
Bages ved 200 gr i 15-18 min. Afkøles lidt inden de pyntes med glasur og evt pynt.

Eftertanker: Det smagte rigtig dejligt med æbler blandet med cremen, derimod kunne man kun meget svagt smage marcipanen. Der kunne sagten bruges en lille klat syltetøj istedet sammen med både creme og æble, men creme og æble kan også stå alene evt mere æble i. Kan fryses.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar