onsdag den 6. februar 2013

Hurtige grovboller med grahamsmel og hvedeklid

Min favoritopskrift for tiden er langtidshævede havreboller med speltmel, de er både nemme og smagsfulde. Jeg fik bare ikke lavet dejen i aftes, og Bypigen kom til formiddags the, så måtte jeg jo ty til en hurtigere model istedet.
Ca 15 mellemstore boller:
25 g gær
½ l mælk
1½ dl creme fraiche eller lignende
1 spsk sirup eller honning
1 tsk salt
50 g hvedeklid
300 g grahamsmel
ca 325 g hvedemel
solsikkekerner
hakkede hasselnødder
Mælken lunes til fingervarmt, og gæren opløses heri sammen med sirup. Øvrige ingredienser kommes i, nødder og kerner efter smag. Dejen er lidt klistret, men skal æltes/røres mindst 5 min. Hæver ½ time, sættes på plade med 2 skeer til ca 15 boller. Bollerne kan glattes lidt med en våd finger, så de ikke er så takkede. Efterhæver ca ½ time, og bages ca 20 min ved 210 gr alm. ovn.

Eftertanker: Et godt alternativt, når man ikke har har fået lavet en dej til langtidshævning. Mætter godt, og med god smag, især når der er kerner og nødder i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar