søndag den 15. september 2013

Æble - abrikos marmelade

Æbler er er dejlig frugt og kan varieres i det uendelige. Ren æblemarmelade er lidt kedeligt, men kan jo suppleres på forskelligvis. Variationen her med abrikos er det 1. gang jeg har lavet, og det er en "gemmer" for den blev ganske god. Gode venner har været med posevis af æbler til hestene, spiseæbler der knap er moden, men de kan sagtens bruges til menneskeføde også.
Til 3 glas af forskellig størelse:
750 g æbler, istandgjort var der 500 g
200 g tørrede bløde abrikoser
ca 1,5 dl vand
ca 200 g sukker, afhængig af æblesort og hvor sød man vil have den. Man kan godt smage sødmen mens    den er varm.
1 tsk rød melatin
Æblerne skrældes og skæres i både. En god ide at komme dem i vand med citron indtil de kommer i gryden, så når de ikke at blive brune.

Abrikoserne jeg brugte var meget bløde, bruger man nogle der er mere tørre i det, kan det være en fordel at lægge dem i blød i op til 1 døgn inden brug. De bløde abrikoser hakkes fint, og kommes i gryden sammen med æblerne, vandet og det meste af sukkeret. Koger 20-30 min alt efter hvor udkogt man vil have det. Evt. supplere med lidt mere vand. Jeg kan godt lide, at der stadig er lidt struktur på marmeladen. Tilsidst blandes Melatin med det sidste sukker og røres i mens det koger. Hældes på rene evt. atamon skyllede glas.

Jeg kan som sagt godt lide lidt struktur på marmeladen, hvis man ikke ønsker det kan marmeladen også blendes.
Eftertanker: Dejlig tilpas smag af abrikos, en god variant, der tåler gentagelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar