søndag den 15. september 2013

Blomme -æble marmelade med kanel og ingefær.


Efteråret er en dejlig tid hvad angår råvarer. Nu er det blommer og æbler bl.a. som haven byder på. Den her opskrift har jeg lavet en del år i lidt forskellige variationer. Det er oprindelig en opskrift fra "den grønne syltebog" som jeg har haft i mindst 25 år. Istedet for blommer bruger jeg som regel nogle store røde mirabeller vi har i haven, de smager næsten som blommer. Dem er der bare ikke så mange af i år, også lidt fordi de blev beskåret i vinter. Derfor har jeg brugt både røde mirabeller og blommer fra vores nyere blommetræ, der endnu ikke giver så meget. Den grønne syltebog skriver man skal male frugten gennem en kødhakker, det har jeg nu heller aldrig gjort. Jeg blender istedet til sidst, da skralden fra både æbler og blommer er kogt med. Blomme skrald er ikke så rar at tygge i, når den er kogt.

ca 500 g æbler
ca 250 g blommer og/eller røde mirabeller
½ dl vand
3 spsk frisk citron + lidt ekstra til vandet æblerne opbevares i
ca 125 g sukker
ca 2 tsk kanel
1 tsk stødt ingefær
1 tsk rød melatin
Kernehuset fjernes fra æblerne, og de skæres i mindre stykker. Skralden forbliver på, hvis den er pæn. I skralden sidder de fleste vitaminer. Kommes i vand blandet med lidt citron saft, indtil de kommes i gryden. Så undgår du at de bliver brune. Blommerne udstenes og skæres i tern. Frugten kommes i en gryde med vand og citronsaft og koger ca 10 min. De 100 g sukker blandes i, og koges med endnu i 10 min. Blendes til helt ensartet konsistens, og bringes i kog igen. De resterende 25 g sukker blandes med kanel, ingefær og melatin, som røres i den kogende frugt. Hældes på rene atamon skyllede glas.

Eftertanker: Denne marmelade er absolut en af mine farvoritter, bl.a. fordi jeg elsker kanel, men også fordi sammensætningen er rigtig god. Smagen kan dog variere, afhængig af hvilke æbler og blommer man bruger. Jeg har her brugt et spiseæble, som knap er modent. Sukker mængden kan også variere alt efter frugttype.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar