torsdag den 19. september 2013

Brombær tærte

Vi har en brombær espalie på en mur vendt mod sydvest. Det giver næsten hver år god høst, og bærrene er store og smagfulde. Så selvfølgelig skal der laves brombærtærte. Tærte dejen her kan bruges til alle andre bær og frugt også. Man kan bruge friske bær eller frosne, dvs halvt optøede når de kommes i dejen.
Til en tærte bagt i min store springform:
200 g brombær
2 dl hvedemel
2 dl sukker
100 g smør
1 stk bagepulver
1 tsk vanillie sukker
2 æg
Smørret blødgøres. De tørre ting blandes og smørret røres i. Æggene røres i en ad gangen. Det er meget let at røre sammen, det kan ikke betale sig at finde røremaskine eller foodprocessor frem. Jeg synes det er nemmest at bage den i springform med bagepapir, men den kan sagtens bages i en alm. tærteform også, der så smørres lidt først. Dejen fordeles i formen, og bærrene trykkes lidt ned i den. Sættes ind i ovnen ved 175 c i 35 min tror den fik. Hold øje med den. Jeg kan godt lide, at den bliver lidt sprød i overfladen, som netop denne dej giver mulighed for at blive.

 Eftertanker: Her fik vi creme fraiche til, men når det er brombær og rabarber der er syrlige synes jeg nu bedst om flødeskum. Det havde vi bare ikke, og starte bilen og køre 4 km efter det, når der står creme fraiche i køleskabet, det gør jeg altså ikke. Tærte dejen er rigtig god, og den bliver som sagt lidt sprød, hvilket smager rigtig godt.

1 kommentar: