mandag den 20. maj 2013

Havregrød med mælkebøtte og havregrød med brændenælde og blåbær

Når jeg laver havregrød, river jeg som regel et æble som koger med. Det giver smag og sødme, og sukker er unødvendigt. Engang imellem skal det bare være anderledes. Her er 2 nye varianter, som heller ikke behøver ekstra sukker.
Havregrød med mælkebøtte til 1 portion:
1 dl havregryn
ca 1 1/4 dl vand
ca 10 mælkebøtte blomster
lidt salt
Mælkebøtte blomsterne befries for den grønne krave, så det kun er de gule kronblade. Kommes i gryde, sammen med resten af ingredienserne. Koges ca 5 min. Jeg koger det lidt længere, end havregrynene bare er kogt ud, det giver bedre smag. Den blev svag gul, kan vist ikke ses på billedet.

Havregrød med brændenælde og blåbær til 2 personer:
2 dl havregryn
ca 4,5 dl vand
ca 20 topskud af brændenælder
1 lille håndfuld frosne blåbær
lidt salt
Brændenælderne skylles godt, og med en saks klippes ned i skålen, så de findeles. Kommes i gryden sammn med havregryn og vand og salt. Koger nogle min. De frosne blåbær kommes i gryden, og koger med et par min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar