lørdag den 25. maj 2013

Marmelade med mælkebøtteblomster, citron og appelsin

Vores mark er så flot gul lige nu. Det er mælkebøtter. Hestene vil ikke spise dem, men det vil vi gerne. Dog kun en brøddel, for der er jo i tusindevis. Jeg har forsøgt mig med mælkebøtteblomst marmelade, det første jeg lavede blev for sødt og for stift, og smagte af for lidt. Næste forsøg vil jeg godt være bekendt:
2 mindre glas:
100 mælkebøtteblomster
1 ubehandlet appelsin
½ ubehandlet citron
½ L vand
200 g sukker
1 tsk rød melatin
Mælkebøtteblomsterne (hele blomsten incl. den grønne krave) skylles og drypper af. Skallen rives af både citron og appelsin. Derefter skæres det hvide bitre lag af frugterne, og frugtkødet skæres i tern. Kommes i en gryde sammen med blomsterne og ½ L vand. Bringes i kog, og koger 1 time. Jeg tog ud og handle, og satte kogepladen på 1 time, så det stod og trak yderligere et par timer. Om det har gjort en forskel, ved jeg ikke. Derefter hældes indholdet gennem en si, tryk al væsken ud. Kommes tilbage i gryden, sammen med det meste af sukkeret. Koger nogle min. resten af sukkeret blandes med 1 tsk rød melatin, som drysses langsomt i gryden imens den koger. Der røres kraftigt så pulveret røres helt ud. Hældes på rene glas og afkøles.


Eftertanker: Smagen er mild og god, og smager både af appelsin, citron og mælkebøtteblomster. Hvis du er til meget sød marmelade, skal der lidt mere sukker i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar