mandag den 26. marts 2012

Rugbrød uden surdej

Føtex bladet MOOD i sidste udgave en op skrift på Rugbrød, som jeg synes lød nem og måtte prøves.
Min version:
250 g groftskårne rugkerne står i blød natten over
7 dl vand og 2 dl kærnemælk hældes i røreskål og 15 g gær opløses heri. Derefter 2 spsk groft salt.
150 g solsikkekerner og 2 spsk sirup blandes i. 750 g groft rugmel og 250 g hvedemel røres i, og der røres 5 min. med røremaskine, længere tid hvis det er i hånden.
Dejen står til næste dag, hældes i 2 forme, som igen står 2-3 timer.
Bages i ca 1 time og 20 min ved 180 grader, og nederst i ovnen stilles en skål med vand.
Når jeg har bagt rugbrød tager jeg det straks ud af formen. Så står det og damper af en time, derefter ruller jeg det ind i et viskestykke, når der er gået endnu en time eller 2, så lægger jeg hele pakken ind i en plastpose, og det står til næste dag. Så er det lettest at skære.
Eftertanker: Brødet er godt og blødt som jeg gerne vil have det, det kunne godt blive en favorit en tid.
                  Anemonerne er fra Tømmerens løbetur, dejligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar