onsdag den 15. august 2012

Pita brød med en rest steg

Det startede med at jeg havde 20 g gær tilbage efter jeg havde bagt spelt boller med cornflakes, og jeg havde endnu ikke bestemt hvad vi skulle spise til aften, Så tænkte jeg, at det passede da vist lige til pita brød, det er lang tid siden vi har fået det. Hvad skal der så i? Jo der var en rest med 300 g oksesteg i fryseren + en pakke bacon, det giver en god smag at blande i.
6 store pita brød:
20 g gær
2,5 dl mælk
1 tsk sukker
lidt sesamfrø
grahamsmel
fuldkornshvedemel
hvedemel
Mælken lunes og deri opløses gæren og sukkeret. Sesamfrø i. Vejede ikke melet, men tog skiftevis fra de 3 meltyper til jeg synes dejen var tilpas, dvs stadig lidt klistret. Hæver 1 time. Deles i 6 stk som rulles ud med kagerullen til flade brød. Hæver ½ time, bages ved 200 gr i ca 16 min. Hold øje med dem.

De 300 gr oksesteg blev skåret i små tern. Baconen blev stegt på panden, og afdryppet og afkølet på et stykke bagepapir. De 2 kødtyper blandes.
Øvrigt fyld bestod af salat, tomat, agurk, rødløg, rød peber, melon, rosiner +
Dressing:
creme fraiche rørt med lidt salt og peber og krydderurter; purløg, persille og citron timian. Alternativ kunne være en rød dressing, som jeg rører af creme fraiche og tomat ketchup, soja, paprika og salt og peber.


Eftertanker: vi var 4 til aftensmaden. Studenten og jeg kunne kun spise 1 pitabrød hver, Tømmeren og fodbold entusiasten fik 2 hver, og alle var godt mætte. Kødet smagte rigtig godt, og brødene fyldte godt i maven. Der var en lille rest kød m.m. tilbage til min frokost idag. Der var ros at hente for brødet og retten. Det er vist for sjældent at vi får pita.

1 kommentar:

  1. hvor meget af hver slags mel eller mel i alt

    SvarSlet