onsdag den 15. august 2012

Speltboller med cornflakes

Efter bogen "Bagning med spelt" af Frida Södavarsdottir fandt jeg denne opskrift som jeg var nødt til,at prøve. Bruger jo tit havergryn i brød, men har aldrig brugt cornflakes, men hvorfor ikke?
Til 22-25 boller:
2 dl tykmælk, jeg brugte A-38
6 dl vand
2 spsk rørsukker
2 tsk salt
1 spsk olie
80 g gær
200 g cornflakes, jeg havde kun 180 g, det gik fint nok
400 g spelt
700 g sigtet spelt
Tykmælk og vand lunes til fingervarmt og gær og sukker opløses heri. Salt tilsættes sammen med mel og olie. Æltes til dejen løsner sig fra skålen. Hæver 1 time, formes til boller, og efterhæver i 40 min. Opskriften lyder bagning ved 180 gr i 12-15 min. Det var nu slet ikke nok, de fik nok 22 min og jeg hævede temp. til 200. Måske passer tiden og temp. ved varmluft?

Eftertanker: Jeg spiste 2 til frokost med pålæg og ost på. De mættede utrolig godt. Smagen var også god, de var lidt tunge i det, men jeg kan godt lide en bolle der er noget gods i, og det må man sige at de har. Man kunne nu ikke smage, at der var cornflakes i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar