lørdag den 28. april 2012

Bagte æg med brændenælder og parmesan

Efter bogen "Den magiske nælde" af Dorte Stiboldt lavede jeg denne lille frokost ret. Kan også bruges til brunch.
To portioner:
4 æg
en lille pose nye brændenælde skud eller topskud uden grove stængler, ca 20 g (kan erstates af spinat)
olie
salt, peber og muskatnød
lidt revet parmesan
Brændenælderne skylles og koges 2-3 min, og drænes for vand.
Små flade portionsskåle smøres med olie, man også bruge f.eks en tærteform til flere portioner.
De 2 æg piskes sammen med salt, peber og muskatnød.
Brændenældene lægges i bunden af skålene, de piskede æg hældes over. Der drysses med parmesan. De 2 resterende æg slåes forsigtig ud uden de går i stykker og og hældes ned i massen, så de fremstår som hele.
Sættes i ovnen ved 170 g i 10-20 min alt efter hvor stor en flade skålen har i forhold til æggene. Hviden skal være stivnet.


Eftertanker: Mine blev ikke så fine som på billedet i bogen. Jeg glemte at drysse parmesanen på inden det hele æg kom i, så man kan ikke se den gule blomme så tydeligt. Det smagte fint, ikke af så meget synes jeg, men Tømmeren synes det var bedre end røræg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar