fredag den 27. april 2012

Hjemmerørte oste

Hver år når den nye purløg dukker frem rører jeg altid en neutral friskost med masser af purløg, det smager fantastisk. I år har jeg eksperimenteret med forskeligt i ostene. Her er 3 vellykkede eksperimenter synes jeg selv:
Jeg bruger en creme smøre friskost fra Lidl, den er nem at røre. Philadelfia er også god, men mere hård, så der tager jeg lidt creme fraiche og rører i.

Purløgsost: man klipper bare purløg helt fint og rører i osten. Der skal meget i, så den bliver næsten helt grøn. Vent til næste dag med at bedømme den, den skal stå og trække smag.
Brændenældeost med rød peber. En håndfuld små friske brændenælde skud, eller små topskud, svarende til ca 5 g skylles og koges i vand ca 3 min. Drænes så meget man kan, og hakkes helt fint. Røres i 100 g ost når den er helt kold sammen med lidt meget fint hakket rød snack peber, evt en anelse salt. Bedst dagen efter.
Smøreost med mælkebøtteblomst og citron. Pil blomsten fra 3-4 mælkebøtter, der skal kun bruges det gule. Puttes i blender sammen med 100 g smøreost og fint reven skal af ca 1/4 oko-citron, evt en anelse salt. Blendes og spises med stor nydelse dagen efter.

Eftertanker: Jeg vil helt sikkert eksperimentere videre med smøreost, det er sjovt og gør jo morgenmaden til en nydelse af smagsoplevelser. Jo også godt på knækbrød til et lille mellemmåltid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar