onsdag den 18. april 2012

Perlebyg salat med brændenælde og blomkål


250 g perlebyg
70 g frisk nye brændenælde skud og blade uden grove stilke
200 g blomkål
100 tørrede tranebær
1 rød snack peber
3 forårsløg
Perlebyggen koger aldente. På posen stod der 45 min, jeg gav dem 30, det passede.
Brændenælde skuddene skylles og hakkes eller klippes i mindre stykker, de behøver ikke at være helt findelte. Lettest at klippe ned i en skål. De koges med sammen med perlebyggen de sidste 5 min. Vandet hældes fra og det afkøles.

Blomkålen brækkes i helt små bukketter, og stilken skæres i tern. Den overhældes med kogende vand og står i ca 10 min. Vandet hældes fra og de afkøles.
Peber og forårsløg snittes og vendes i perlebyggen og blomkålen. Stilles koldt, den vinder ved at stå og trække lidt. Perlebyggen neutralisere smagen for det andet for meget, hvis ikke den er helt kold.

Eftertanker: Efter at vi har indført 1 bil princippet bliver der stort set kun handlet en gang om ugen, og det er sidst på ugen nu. Derfor har jeg lidt måttet bruge det i salaten vi havde, men jeg synes faktisk at det passer godt sammen. De syrlige tranebær giver en rigtig god smag til den neutrale perlebyg og brændenælde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar