mandag den 9. april 2012

Tærte med skvalderkål


Lige nu Marts-April er de spæde skvalderkål bedst. Dejen til tærten er ikke min foretrukne, det er den jeg har brugt til Fedtfattig Oksekødstærte, men havde ingen bagepulver i sommerhuset, så det blev altså denne her:
100 g grovmel ( brugte blanding af rugmel og grahamsmel)
100 g hvedemel
50 g blødt smør
50 g hytteost, mager kvark eller A-38 eller lign.
½ dl vand
½ tsk salt
Dejen røres sammen og rulles ud i smurt tærteform, og forbages 15 min ved 200 gr.
Fyld:
200 g skvalderkål uden stilke, dem sorterer jeg fra under plukningen
1 rød snack peber
2 rødløg
Skvalderkålen skyldes og puttes i en gryde med kogende vand. Den skal bare koge ca 1 min til den falder sammen. Hældes i si og vandet trykkes ud. Rødløggene svitses i lidt olie på en pande. Snack peberen skæres i tern. De 3 slags grønsager fordeles over den forbagte bund.
Henover fordeles ostefyldet som består af:
150 g hytteost, creme fraiche eller lign.
3 æg
ca 100 g reven ost
salt og peber
Indgredienserne piskes sammen og fordeles over.
Bages ved  200 gr i ca ½ time.

Her flankeret af en entrecote bøf, bare krydret og stegt på panden, samt lidt salat.
Eftertanker: Bunden er som sagt ikke min favoritbund, den bliver lidt hård og kompakt, men "grovheden" er god. Skvalderkålen smager lidt som spinat, måske knap så meget smag ved den.

2 kommentarer:

  1. Tak for alle de spændende opskrifter. Vi får travlt, der er mange opskrifter, vi har lyst til at prøve. Og mange af råvarerne har vi lige uden for døren. KH Anne

    SvarSlet
  2. Tærten er god. Vi kom til at snakke om hvordan næringsværdierne er i skvalderkål. Du har under brændenælle et fint skema med næringsværdierne. Har du et tilsvarende for skvalderkål? VH Anne

    SvarSlet