torsdag den 5. juli 2012

Hyldeblomst -æble marmelade

Man kan lige nå det endnu, der er stadig masser af hyldeblomster. Jeg har aldrig set så mange hyldeblomster som i år, så det inspirerer jo til at prøve med forskellige variationer. Til morgen fik vi min blomme-æble marmelade, også tænkte jeg at hyldeblomst sikkert også er godt med æbler. Det er det. Her er mit forsøg:
1 kg æbler, vægt med skræld og kernehus
5 dl hyldeblomst, befriet for stilke (lettest med en gaffel)
1 dl vand
1 citron, uden skræld
200 g sukker
1 tsk vanillie
1 tsk rød melatin
Æblerne skrældes, befries for kernehus og skæres i både. Lægges i en gryde med 1 dl vand. Skrælden og det hvide skæres af citronen, og de miderste hvide stængler skæres fra. Udover den syrlige smag, giver citronen en fin lys farve til æble marmelade. Kommes i gryden, og det hele koger 10-15 min til æblerne er halvt- næsten kogt ud. Kogetiden er lidt forskelligt, alt efter hvilke æbler det er. 1 spsk af sukkeret tages fra, resten blandes med vanillie, og kommes i gryden og koger med ca 5 min. Hyldeblomsterne og det sidste sukker blandet med melatin koges med 2 min.
Hældes på glas, som lukkes med det samme.

Eftertanker: Det smager fantastisk og dufter fantastisk. Jeg var spændt på om hyldeblomsterne havde en sjov konsisten at tygge i, når de ikke var kogt så meget. Man mærker ikke at man tygger i dem, og det ser fint ud med de små stjerner i marmeladen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar