torsdag den 5. juli 2012

Hyldeblomstsnaps og -likør + vineddike

Hyldeblomstsaften er i hus, og der er så mange hyldeblomster i år at man har lyst til at eksperimentere med flere blomster. Jeg har forsøgt mig med snaps, og min søster fortalte at hun plejer at lave likør af affaldet fra saft produktionen. Vineddiken er lavet efter HanneK´s opskrift.

Hyldeblomstsnaps:
I en vodka flaske hvor der er taget af, fyldes der op med 7-8 klaser hyldeblomster. Lidt sukker hældes i, og nogle skiver citron også. Det står en uges tid. Smag dig lidt frem. Er den for skarp i smagen, så fyld mere sukker i, det lærte jeg engang af en snaps entusiast. Med en strikkepind eller lign. fiskes blomst og citron op.
Hyldeblomstlikør ala søs:
Efter min søster opskrift tog jeg blomster affald med citron fra saftproduktionen og puttede i et syltetøjglas. Der fyldes nu op med vodka, også skal det stå til jul, så skulle det være helt likør agtig, fordi sukkeret der hænger i blomsterne, så har trukket så længe. Der er både en almindelig gulfarvet og en rød, da jeg også har lavet saft af jordbær med hyldeblomst i år.

Hyldeblomstvineddike:
Opskriften er den gode opskrift fra HanneK.

Eftertanker: Tømerens 1. feriedag blev indledt med morgenmad på sydterrassen med udsigt til have og mark, og lige en lille smags prøve på hyldeblomstsnapsen. Ren nydelse. Så jeg fandt en vodka rest mere frem, der blev sat igang til endnu en hyldeblomstsnaps.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar