lørdag den 16. juni 2012

Kylling med rabarber og løg

Dejlige rabarber står i haven og strutter, og inspirerer til skønne retter:
Til 2 personer:
2 kyllingelår (både over og underlår)
5 stilke rabarber, ca 50 g
2 rødløg
1 dl vand
2 spsk honning +1 spsk
½ øko citron, saft og skal
1 tsk stødt nilliker
1 tsk stødt allehånde
salt + friskkværnet peber
Kyllinge lårene rengøres, og lægges i bunden af et ildfast fad.
Rabarber rengøres og skæres i 4-5 cm stykker. Rødløg skæres i både. Begge dele fordeles rundt i fadet om kyllinge lårene.
2 spsk honning røres op i vandet sammen med nillike og allehånde samt noget af saften af den halve citron.
Blandingen hældes over kød og grønsager jævnt fordelt.
Citronen skæres i skiver og lægges over lårene.
Salt og peber drysses over.

Sættes i ovnen der er opvarmet til 225 gr, men straks sættes ned til 180 gr. Efter ½ time skubbes citron skiverne ned over grønsagerne. Der samles lidt af væden op i en kop og 1 spsk honning røres i, og det fordeles over kødet. Kyllinge fadet skal stege ialt 1 time og 15 min, og de sidste 10 min skrues temp. op til 215 gr, så skindet får lidt farve.

Eftertanker: En skøn duft i køkkenet under stegningen. Jeg synes at det smagte rigtig godt, men Tømmeren var ikke så vild med at det hele smagte af rabarber. Han ville hellere have rabarber kompot ved siden af. Måske har ens oplevelse noget at gøre med forventningen? Jeg vidste jo at der var rabarber i, det var dem der inspirerede mig til retten. Tømmeren satte sig til bordet, og så kyllling i fadet, med "noget" ved siden af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar