tirsdag den 12. juni 2012

Middelhavsbrød med soltørrede tomater

Jeg er mest til det grove brød, men nu solen er over os, kommer jeg til at tænke på det helt fantastiske brød, vi har har fået på vores ferie de sidste 2 sommere på Sicilien. Det er lys gult og bagt af italiensk mel, og har en helt speciel skorpe. Her er et forsøg på at skabe minder om gode ferier.
25 g gær
3 dl vand
1 tsk salt
2 spsk soltørrede tomater, hakket
2 spsk olie
ca 400 g durumhvedemel
evt oliven, hakket
Salt og olie og tomater røres i. Hvis man bruger soltørrede tomater i olie, kan man bruge olien derfra. Det gjorde jeg denne gang, men så skal man lige putte lidt mere mel i, da tomaterne er mere våde. Melet æltes i.
Hviler i 1½ time. Formes til et brød som hæver på pladen i ½ time. Bages nederst i ovnen i 20-22 min ved 225 gr.


Eftertanker: Det lykkedes at kalde minder frem om dejlige ferier og godt brød. Brødet er også rigtigt godt, men ikke som det Sicilianske. Det kan jeg ikke efterligne helt ligemeget hvormeget jeg prøver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar