mandag den 11. juni 2012

Ovnbagt laks i krydret sovs på grønsager

Pludselig holdt der en fiskebil ude i gården. Tømmeren havde mødt en fiskebil oppe ved kirken, og bedt fiskemanden køre ned til os. Man kan blive helt salig ved synet af så meget lækkert fisk. Billigt er det jo ikke, men vi betegner det som luxus mad, også hvad angår smag. Jeg købte en hel stor lakseside og 2 store lyssejsider. Jeg havde taget nogle rester kød op til en tærte, men de blev henstillet til i morgen. Istedet fik vi laks på grønsager med krydret sovs over:
kartofler til 2 personer
3 små rødløg
½ sommer hvidkål, alternativ: spidskål, kinakål eller måske savoykål
laks til 2 personer
Sovs:
2 dl fløde
1 spsk dijonsennep
2 spsk eddike
5 spsk tomatketchup
1 tsk karry med top
salt og friskkværnet peber
Kartoflerne skæres i skiver og koges 5-7 min.
Sommerhvidkålen skæres i strimler, og løgene i tern. Begge dele koges i ca 3 min.
Kartoflerne lægges i bunden af et ildfast fad, grønsagerne ovenpå.
Laksen skæres i store tern, og fordeles ovenpå igen.
Ingredienserne til sovsen piske let sammen, og hældes over fadet. Staniol lægges over og stilles i 200 gr varm ovn i 25- 30 min.



Eftertanker: Det smagte rigtig godt, grønsagerne havde lidt bid, men laksesmagen forsvandt lidt i smagen af kål og kryderier. Også selv om sommerkål er en mild kål. Måske er det bedst med kinakål. Det var hurtigt at lave, ca 20 min for forberedelsen + de 25 min i ovnen. Dem brugte vi til at dele en øl ved kanten af søen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar