mandag den 11. juni 2012

Moussaka

Auberginer på tilbud, det giver anledning til moussaka, strakte lige til 6 personer serveret med salat og flutes:
750 g oksefars
2 store løg
2 hvidløg
1½ aubergine
1 dåse hakkede tomater
½ dl vand
1 okseboullion terning
1 tsk kanel
½ tsk allehånde
olie
salt + peber
5-6 kartofler
sovs:
6 dl letmælk
6 spsk mel
100 g reven ost
Auberginerne skæres i skiver på langs eller på tværs. Saltes på begge sider og ligger 15-20 min. Skylles og tørres. Pensles med olie, og brunes i ovnen ved 225 gr i 10-15 min.
Kødet og løgene svites i olie til kødet har skiftet farve. Tomater, vand og boullion terning og krydderier kommes i gryden, og det koges igennem i 5 min.
Mel og mælk piskes sammen i en gryde og varmes derefter op og koger let under omrøreing. Når sovsen har tyknet sig kommes osten i, koges et øjeblik til osten er smeltet. Salt og peber i.
Kartoflerne skæres i skiver.
I et ildfast fad lægges først aubergine skiverne, dernæst fordeles kødsovsen, så kartoffelskiverne og tilsidst sovsen.
Fadet sættes i ovnen ved 200 gr i ca 40 min til kartoflerne er møre og sovsen begynder at blive mørk i overfladen.


Eftertanker: Det smager bare godt, men det tager altid længere tid at lave end jeg tror. Der er mange processer i tilberedningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar