tirsdag den 15. maj 2012

Boghvedeboller, 2 slags

Har købt en pose boghvedegryn, hele gryn, så jeg har eksperimenteret lidt med boghvede i boller. Jeg er kommet frem til 2 forskellige opskrifter med lidt inspiration fra brødet.dk og fra food4you.dk

Boghvedeboller med durum mel:
50 g margarine
5 dl kærnemælk
50 g gær
50 g hørfrø
150 g durum hvedemel
100 g boghvedegryn
2 tsk salt
200 g grahamsmel
ca 250 g hvedemel
Margarinen og mælken lunes sammen så margarinen smelter. Afkøles til fingerlunt og gæren opløses heri. Resten røres i og æltes godt i 5 min.
Hæver ca 40 min, æltes let og formes til ca 20 boller.
Efterhæver 30 min.
Bages ved 200 g i 18-20 min.


Grove boghvedeboller med knækkede hvedekerner:
½ L kogende vand
100 g boghvedegryn
100 g knækkede hvedekerner
50 hørfrø
2½ dl vand
50 g gær
1 spsk rørsukker
100 g rosiner
1 æg
400 g fuldkornshvedemel
ca 300 g hvedemel
Den halve L kogende vand hældes over boghvedegryn, knækkede hvedekerner og hørfrø, og står til næste dag.
Gæren opløses i 2½ dl fingerlunt vand sammen med rørsukker.
Rosiner, æg, boghvedeblandingen og melet røres i. Jeg lader røremaskinen køre 5-10 min, da dejen så er knap så klistret.
Hæver 45 min, formes på meldrysset bord til ca 22 boller og efterhæver i 30 min.
Bages ca 22 min ved 200 gr.

Eftertanker:
Bollerne med durummel smager godt, de har en lethed og den karakteriske smag af durum. Boghvedekernerne giver dog indimellem en fornemmelse af pif-paf-puf i munden synes jeg, Tømmeren synes det ikke. Jeg tænker, at det er bedre at anvende valsede boghvedegryn til denne opskrift.
De grove boller smager rigtig godt, og der er grynene mere opløste og giver ikke samme fornemmelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar