mandag den 28. maj 2012

Selvom overnatningen er primitiv, kan man godt få en luxus middag.





I dette indlæg vil jeg gerne slå et slag for alle de fantatiske dejlige steder i Danmark hvor man kan overnatte i shelters, som regel gratis, nogle steder for 20 kr. Der er i hundredevis af shelters rundt i landet, mange opstillet af kommuner, nogle af private. Ofte er der et bålsted, tit også med brænde man kan bruge af. Vi tager gerne 1-2 overnatninger pr år i shelters, helst et nyt sted hver år. Denne gang kørte vi til Mariager fjord, nærmere bestemt Kongsdal bådehavn, her var der toilet og bad, så det var en luxus shelters med udsigt. Pinse vejret var fantastisk, og lige velegnet til en sådan tur. Luftmadrassen og grillen blev pakket.
Vi fik i fødselsdagsgave sidste år en Cobb gril, en speciel lille transportabel kuglegril, som vi først skal til at lære at kende. De første gange var ikke så vellykkede, der blev kødet nærmest kogt. Nu har jeg læst lidt mere om folks oplevelser, og fundet ud af at det skal være gode kul, gerne heat beads eller den specielle cobble stone, der er varm på 3-5 min. Grillen skal være godt varm, og steaks skal steges uden låg.

Hjemmefra havde jeg en pose med:
kartofler, forkogt i 10 min og derefter skåret i store tern
broccoli i små buketter
bladselleri i 1-2 cm stykker
rødløg i tern
squash i tern
marinade af olie og karry og salt

Minut steaks, af kød fra kvier der har gået på marken bag stalden, lagt i pose med færdig hvidlægs grill marinade.

Kartoffel blandingen blev pakket i små staniolpakker og lagt rundt i renden nede i grillen, ved siden af kullene. De skulle have ca 20 minutter ialt tror jeg, og grønsagerne havde stadig lidt bid. Låget var på, indtil kødet kom på, det fik 4- 5 minutter.


Eftertanker: En luxus oplevelse med en luxus middag. Vi er vist ved at lære det med den cobb grill,  en læreproces er igang. Stedet kan anbefales.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar