torsdag den 3. maj 2012

Langtidshævede havreboller med speltmel

Hestepigen skulle komme til morgenmad kl 8 den anden dag, og friskbagtbrød er jo bare det bedste, derfor blev det til disse boller, som er hentet i et "I form" blad:
ca 13 boller:
20 g gær
5 dl koldt vand
½ dl mælk, gerne kærnemælk, det havde jeg nu ikke, så det blev letmælk
2 tsk groft salt
1-2 tsk olie
150 g havregryn
250 g groft speltmel
ca 250 g hvedemel
Gæren opløses i vandet og salt tilsættes. Alle øvrige dele undtagen hvedemel tilsættes og røres grundigt sammen. Hvedemelet tilsættes lidt efter lidt. Dejen skal være sej, men klistert på grænsen til det flydende. Ælt i 5 min. Sættes tildækkes og koldt til næste dag. Ovnen og bagepladen opvarmes til 225 gr. Bollerne sættes på den varme plade med 2 skeer. Bages 18-22 min til de er lysebrune og lyder hult ved bank på undersiden.

Eftertanker: Det er ikke så tit jeg laver koldthævede boller, tit bliver de for seje for mig synes jeg. De her var rigtig gode, og Hestepigen tog gladeligt resten med hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar