lørdag den 5. maj 2012

Jordbærkage med marcipanbund

Selvom det ikke helt er jordbærsæson endnu, så kan vi godt begynde på jordbærkage sæsonen ikk´´
På "Alletiders kogebog" fandt jeg en opskrift, der passede fint til kortaften:


200 g rå marcipan
150 g smør
1 æg
175 g sukker
150 g hvedemel
1 tsk bagepulver

Creme/fromage:
2 past. æggeblommer
75 g sukker
2 tsk vaniliesukker
3 blade husblas
2½ dl fløde

Friske jordbær til pynt

Marcipan og blødt smør røres sammen, tilsættes æg og sukker og røres sammen. Hvedemelet tilsættes bagepulver og blandes, og blandes sammen med marcipan blandingen. Fordeles i en form ca 20 x 30 cm og bages 35-40 min ved 200 gr. Jeg gav 40 min, som der stod, men det var lige rigeligt. Bunden afkøles.

Æggeblommerne røres med sukker og vanilie sukker. Husblasen lægges i blød i 3-4 min, og vrides derefter for vand, og opløses af en smule kogende vand. En skefuld af æggeblommeblandingen kommes i den opløste husblas, derfter hældes dette over i resten af æggeblommerne. Dette for at husblasen ikke klumper.
Fløden piskes stiv, og vendes i blandingen, som tilsidst fordeles over den kolde bund. Kagen stilles køligt indtil lige før serveringen, hvor halve jordbær fordeles over som pynt. Jeg skar ud i  14 stykker med ½ stort jordbær på hver.

Eftertanker: Næste gang vil jeg holde øje med bunden, den havde fået lige lidt for meget. Cremen der lå på et par timer inden serveringe, havde dog blødgjort bunden så det gjorde ikke helt så meget. Den smagte godt, det er ikke sidste gang jeg har bagt den.



2 kommentarer:

  1. Att.: Louise

    Denne kage vil jeg gerne prøve! Efter gennemlæsningen af opskriften vil jeg gerne knytte et par kommentarer til den, da jeg selv har bagt mange tærtebunde og fyldt dem med frugt!
    For at undgå at bunden bliver for mørk plejer jeg at bage med 2 bageplader!
    For at undgå at bunden bliver for blød, bruger jeg at pensle den med en blanding af chokolade, smør og honning. Denne blanding gør, at man kan skære pæne stykker uden at "ødelægge" kagen ved at tage det første stykke!
    Chokoladeblandingen er som følger:
    200 g letbitter chokolade
    50 g smør
    100 g honning
    Disse ingredienser smeltes sammen i vandbad og er så klar til at pensle med. Det overflødige kan blot gemmes i køleskabet til en anden god gang!

    Mange venlige hilsener fra
    en bageglad!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bageglad
      Tak for din kommentar; det vil jeg helt klar prøve, nu er det jo snart jordbærsæson igen.
      Louise

      Slet