mandag den 7. maj 2012

Marineret oksebov stegt på grillen

Oksebov kan være godt, det kan også være kedeligt. Tømmeren er blevet mester til at stege hele stege på grillen. Jeg lavede en marinade om morgenen som boven lå og trak i, til den kom på om aftenen.
Altså en god oksebov på 2600 g af en kvie der har gået på græsset bag stalden
Marinade:
½ dl olie
½ dl balsamico
1 -2 spsk soja
2 tsk salt
2 tsk peber
2 tsk paprika
2 tsk rosmarin
Marinaden hældes i en plastikpose og rystes godt rundt, og kødet lægges i, og posen vendes rundt til marinaden er fordelt rundt om kødet.
Stegen kommer på kuglegrillen når kullene er klar, inddirekte varme. Det tager 1½-2 timer, og termometeret skal være oppe på 75-80 gr. Den har godt af at stå, pakket ind i 10 min, inden der skæres af den. Der skal skæres på tværs af kødfibrene, så er det lettest at tygge, dvs det virker mest mørt. Skæres det forkert kan det virke som rigtig dårligt kød.

Vi fik kartoffelsalat af nye danske kartofler til.

Eftertanker: Jeg bliver aldrig skuffet med kviekødet på grillen, og Tømmeren som grill mester. Selvom man skal skære sener af kød fra oksebov, så er kødet bare lækkert. Jeg er ikke den store kødspiser egentlig, men må indrømme, at efter vi er begyndt at have det gode kviekød, ja så nyder jeg også kødet.
Jeg har ladet mig fortælle at en marinade skal der enten være sukker eller salt i, for at den kan trænge ind i kødet. Det er noget med osmolariteten, det er ren kemi.

3 kommentarer:

  1. Hejsa, havde du den over et vandbad mens du grillede den?

    SvarSlet
  2. Kim gril.
    Jeg skal grille en fredag, havde tænkt mig grille den i et fad med marinade, og en sjat cognac???, synes jeg engang har læst noget on det, og de sidste 15min direkte på grill, er blevet i tviv.

    SvarSlet