fredag den 4. maj 2012

Fuldkornsmuffins med jordbær og æble

Hvis du er på jagt efter en sød kage, så er dette ikke din opskrift. Det er et alternativ, kan man sige. Jeg har brugt en lignende opskrift en tid, hvor jeg har været lidt på skrump. Min kur gik ud på at spise 6 gange om dagen, og ikke store måltider, og selvfølgelig passe lidt på hvad jeg spiste, kun lidt. Desuden skulle jeg tænke på lidt ekstra protin. Har tabt mig ca 2,5 kg på en måned, og det har været meget let. Har ikke været hysterisk, og når jeg var i byen spiste jeg både kage og andet der ikke hører hjemme i en kur. Nå, tilbage til opskriften. Den oprindelige opskrift som kunne bruges til f.eks et mellemmåltid var med 1 1/4 dl olie. De smagte godt, men jeg får halsbrand af al den olie, så derfor har jeg istedet brugt blendet jordbær. Muffinsne blev ikke så svampet, men smager fint.
5 spsk brunt rørsukker
1 mellem stort æble, skrældet og i tern
1 spsk kanel
250 g fuldkornshvedemel
4 tsk bagepulver
2 æg
1 1/4 dl mælk
1/4 dl olie
125 g jordbær der skal blendes
12 små jordbær, jeg bruger bare optøede
Rørsukker, æbletern og kanel blandes.
Mel og bagepulver blandes.
Æg, mælk og olie blandes med blendet jordbær, som vendes i melblandingen.
Æbleblandingen vendes i.
Fordeles i 12 muffinsforme, og et jordbær stikkes ned i hver.
Bages ved 200 g i ca 20 min, eller til strikkepinde prøven er bestået.

Eftertanker: Som sagt, smager de godt som et mellemmåltid, og giver ingen halsbrand. Jeg kan godt lide fuldkornssmagen, selvfølgelig havde de smagt af mere hvis der er brugt f.eks hindbær eller brombær, jordbær er mere neutral i kager. Jeg satte bare jordbærret ovenpå hver dej klat i formene, jeg skulle have proppet det helt ned i, troede at dejen ville omslutte bærret, men det gjorde det ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar