søndag den 20. maj 2012

Snyde rugboller med jordbær og mysli

Jeg så i Fakta, at de havde en færdig melblanding til rugboller med jordbær stykker i. Jeg tænkte, at det var da en god ide, jeg havde desuden i forvejen tænkt på at lave nogle rugboller med mysli i. Havde en pose færdig rugbrøds melblanding til at stå. Var ikke så imponeret af blandingen til rugbrød, derfor skulle den ofres til formålet, derfor lidt snyd. Resultatet blev disse skønne boller:
50 g gær
9,5 dl vand
1 kg rugbrødsblanding
800 g hvedemel
485 g jordbær, undskyld det skæve mål, men det var hvad der var i posen
250 g mysli
evt. 50 g solsikkekerner

Rugbrødsblandingen er fra Netto, den er ikke så dyr.
Luxus myslien er fra Lidl, den er jævnligt på tilbud. Den kan anbefales.

Gæren opløses i det fingerlune vand. De optøede og tempererede jordbær blendes, og blandes i sammen med begge slags mel. Jeg plejer at hakke de store stykker i myslien lidt, dvs nødder og større frugt stykker, kommes i sammen med solsikkekerner. Jeg ved godt, at der er solsikkekerner i rugbrødsblandingen, men jeg synes ikke det er nok. Røremaskinen kører mindst 5 min.
Hæver 1 time.
Jeg formede til 35 boller og 12 små muffins.
Efterhæver 1 time.
Bages ved 200 g, muffins i ca 15 min, bollerne i 23-25 min.


Eftertanker: De smager bare rigtig godt. Man kan ikke rigtig smage jordbærene, men det giver en dejlig sødme. Mysli og rugmel er lige til mine smagsløg. Med hjemmelavet solbærmarmelade på, ja så bliver det ikke meget bedre. Muffinsene  var tænkt til mellem måltid, men synes de blev for små, næste gang laver jeg kun boller tror jeg. Vil nu også prøve at lave nogle uden snyd, måske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar